تورك مشاهير و مفاخير لر
AZƏRBAYCAN,QAŞQAE,TÜRKMƏN,XƏLƏC ،ƏFŞAR VƏ...






بهروز وحيدي آذر در بهمن ماه سال ۱۳۳۱ در تبريز متولد شد، ويولن نواز و رهبر اركستر ايراني است.

وي تحصيلات موسيقي خود را از ۱۲ سالگي در هنرستان موسيقي تبريز آغاز كرد و سه سال بعد وارد هنرستان عالي موسيقي تهران شد و پس از گذراندن دوره*هاي ديپلم و كارشناسي در سال ۱۳۵۴ فارغ التّحصيل گرديد. وي از شاگردان اساتيد بزرگي همچون خاچاتوريان ، سانوسيان ، يديقاريانس، خيرخواه، حشمت سنجري، مرتضي حنّانه ، ويتر كوفسكي و خانم سركيسيان بوده*است.

او فعاليت هنري خود را از سال 1349 در اركستر سمفونيك تهران شروع كرد و از سال 554 به بعد در اركستر مجلسي راديو ، تلوزيون مشغول ب كار شد.از سال 64 تا كنون به عنوان استاد ويولون همكاري خود را با هنرستان هاي موسيقي دختران و پسران ادامه داده و از سال 1370 ، به دعوت اركستر مجلسي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران فعاليت خود را در آن واحد از سر گرفت

او دوره رهبري اركستر را تحت نظر استاد رهبري، ريچارد شوماخر در سوئيس و ايتاليا تحصيل نموده و پس از گذراندن كنكور رهبري اركستر و رهبري اركستر مجلسي مسترز پليرز به اخذ مدرك ديپلم رهبري اركستر از آكادمي بين*المللي موسيقي نايل گشته*است.

در آبان‏ماه 1369 اركستر مجلسى تهران را با 22 هنرمند جوان تشكيل و رهبرى آن را به عهده گرفت، اركستر كه تمام نوازندگان گروه ويولن اول و دوم آن از كلاس ويولن خود وى و گروه ويولن آلتو از كلاس هنرمند ارجمند تيمور پورتراب، گروه ويولنسل از كلاس هنرمندان شايسته جعفرى و تويسركانى و گروه كنترباس از كلاس هنرمند باارزش عليرضا خورشيدفر و پيانيست از كلاس سركار خانم سركيسيان بودند با همكارى هنرستان عالى موسيقى تشكيل شد و در اولين كنسرت خود كه به رهبرى بهروز وحيدى‏آذر و با تكنوازى ويولن مازيار ظهيرالدينى هنرجوى هنرستان و كسرى ثابتى دانشجوى پزشكى توانست در روزهاى 27 و 26 ارديبهشت سال 1370 در فرهنگ‏سراى نياوران آثارى از هنرى پرسل، انتونيو ويوالدى، يوهان سباستيان باخ توماسو آلبينونى، كوميتاس و... را با زيبايى و مهارت و موفقيت به اجرا درآورد.

وحيدي آذر در سال ۱۳۸۲ به عنوان دومين نمونه در ايران پس از تهران، اركستر سمفونيك تبريز را (به عنوان اولين اركستر سمفونيك شهرستاني كشور) تأسيس نموده و چندين برنامه را به روي سن برده*است كه يكي از اين برنامه*ها در سالگرد انقلاب مشروطه در تالار معلّم تبريز بود.

اركستر سمفونيك تبريز به رهبري بهروز وحيدي آذر پس از دو سال وقفه مجددا فعاليتش را آغاز كرد ، اعضاي اين اركستر در سال 88 گرد هم آمدند تا انسجام از دست رفته را باز يابند. اما با گذشت كم تر از يك سال استاد ، انحلال اركستر تبريز را اعلام كرد.

وي در ارديبهشت ماه ۱۳۸۹ اولين اركستر فيلارمونيك در شهر اروميّه را نيز پس از حضور منظّم در اين شهر راه*اندازي نمود و اين اركستر توانست اجراي پر قدرتي از آثار موسيقي كلاسيك جهاني را براي اوّلين بار در مرداد ماه در شهر اروميّه داشته باشد.

سوابق درخشان دوران تحصيل و رپرتوار وسيع و تجربه ى كه وحيدى از شركت در كنسرت‏هاى متعدد داخل و خارج كشور، كنسرت‏هاى آموزشى و ضبطهاى صفحه موسيقى كلاسيك كسب نموده پشتوانه كار آموزشى وى بوده و از نامبرده معلمى علاقمند، دلسوز و موفق ساخته است.
یارپاق لار :


Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : Blogskin.ir