تورك مشاهير و مفاخير لر
AZƏRBAYCAN,QAŞQAE,TÜRKMƏN,XƏLƏC ،ƏFŞAR VƏ...
+0 به يه ن
یاییلیب : چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 | یازار : صاديق صاديقي | بؤلوم : شعر،موسيقي و ادبيات | 0 باخيش لار




ودود مؤذن به سال ۱۳۳۹ در شهر اردبيل در خانواده*اي مذهبي زاده*شد. به لحاظ موروثي بودن صداي خوش در خانوادهمؤذن*زاده اردبيلي وي نيز از اين موهبت بهره*مند شد و از كودكي به فراگيري موسيقي مقامي در خانواده خود پرداخت.
او در دو زمينه موسيقي ايراني و موسيقي آذري فعاليتهاي چشمگيري دارد بطوريكه در سال ۵۸ موسيقي ايراني را نزد استادان (مرحوم ملت*پرست، شاملو، آشتياني) شروع كرده و از سال ۵۹ در چاووش به محضر استاد ناصح*پور راه يافت و از محضر او بهره برد. همزمان نزد استاد مظهري به فراگيري نواختن تار پرداخت و از سال ۶۵ به فراگيري علمي و آكادميك موسيقي آذري پرداخت و از محضر استاد آغاخان عبدالله*يف بهره*مند شد و راه و روش وي را ادامه داد. وي در نتيجه مجالست و آشنايي با استادان بزرگ موسيقي آذربايجان همانند حاجي*بابا حسين*اف، يعقوب احمداف، راميز قلي*اف، عارف بابايف و ساير هنرمندان بزرگ آذربايجان موفق به اجراي شيوه*هاي مختلف موسيقي مقامي آذربايجان شد و توانست آثار به ياد ماندني را از خود به جاي بگذارد تا حدي كه راديو دولتي آذربايجان(باكو) وي را سرآمد خوانندگان مقامي ايران قلمداد كرد. او به همراه استاد بزرگ كمانچه هابيل علي*اف به اجراي كنسرت*هاي متعددي در نقاط مختلف ايران پرداخت. ودود مؤذن ضمن تحقيق گسترده در موسيقي عاشيقي به فراگيري نواختن ساز قوپوز نزد استاد حيدري پرداخته*است. وي از سال ۶۹ در واحد موسيقي صدا و سيما همكاري خود را آغاز كرده و در اين مدت سرودهاي مختلفي را اجرا و ضبط نموده است.
يشان از سال ۷۲ با اركستر بزرگ نظامي دانشگاه نظام به عنوان تك*نواز همكاري داشته و در جشنواره*هاي مختلفي به اجراي برنامه پرداخته*است. همچنين با تشكيل گروه سهند در مركز سرود و آهنگهاي انقلابي تالار وحدت از سال ۶۸ تا ۷۶ موفق به اجراي كنسرت*هايي در نقاط مختلف ايران و خارج از كشور شد و از سال ۱۳۷۶ نيز با تشكيل گروه آراز به عنوان خواننده به فعاليت خود ادامه داده و توانست آثار ماندگاري را بخصوص در خارج از كشور اجرا نمايد.ولي فعاليتهاي هنري او به موسيقي ختم نمي*شود.
در زمينه نقاشي از نقاشان بازاري مطرح كشور هستند . تا به حال ۴ مجلد از نمونه آثار ايشان به چاپ رسيده*است.

درباره اذان شيخ كريم موذن زاده اردبيلي


پسران شيخ كريم، اذاني را كه پدرشان در آواز بيات ترك ساخته بود، مي*خواندند. اما بيشتر از همه رحيم موذن*زاده آن را مي*خواند به خصوص كه بعد از مرگ پدر، او به جاي شيخ كريم موذن مسجد امام شد. ودود موذن*زاده فرزند سليم موذن*زاده اردبيلي، سومين نسل از اين خانواده*است كه اين اذان را مي*خواند. آنها همه صداي خوبي دارند و راه شيخ كريم را دنبال كرده*اند.ودود موذن*زاده درباره ساخت اين اذان مي*گويد: پدربزرگم شيخ كريم، موذن، مداح و تعزيه*خوان بود اما موسيقي ايراني را به خوبي مي*شناخت. آن دوره بيشتر مداحان و تعزيه*خوان*ها به خصوص آذري*ها، موسيقي دستگاهي را مي*شناختند. مكتب*خانه*هايي بود كه مداحان آنجا دوره مي*ديدند، البته نه به اندازه يك موسيقي*دان بلكه تا اندازه*اي كه موسيقي اصيل و دستگاه*هاي معروف آن را بشناسند و بتوانند اجرا كنند. شيخ كريم در جواني اذان را بر اساس آواز بيات ترك مي*خواند. اذاني كه شيخ كريم موذن*زاده در مسجد امام بازار تهران اجرا كرد، آنقدر مورد توجه قرار مي*گرفت كه راديو آن را ضبط كرد. اين اذان به گفته خانواده شيخ كريم اولين اذاني است كه از راديو پخش شده*است. ودود موذن*زاده ماجراي ضبط راديويي اذان را اين*گونه تعريف مي*كند: پدرم مي*گويد سال هزار و سيصد و بيست و دو اين اذان ضبط و از راديو پخش شد تا سال سي و هفت هم پخش مي*شد. اما از آن به بعد، اذان پسر بزرگ شيخ كريم يعني رحيم موذن*زاده پخش شد. او پس از پدر در مسجد امام اذان مي*گفت. بعد هم در حوزه علميه قم درس خواند و منبرخوان مسجد امام شد. سال*ها آنجا منبر مي*گفت و بعد از منبرها به مناسبت*هايي مي*خواند. قبل از اين*كه شيخ كريم اذاني را در موسيقي ايراني آواز بيات ترك بخواند، تمام اذان*ها عربي بود. او كار دشواري را به سرانجام رساند چرا كه گنجاندن اذان در دستگاه*هاي ايراني، كار آساني نيست. بعد از او هم تلاش*هاي زيادي براي خواندن اذان*هاي مشابه شد، اما هيچ*كدام با موفقيت همراه نبود. اذان موذن*زاده*ها تنها اذان در دستگاه*هاي موسيقي ايراني است. خود من هم هفت سال پيش در مسابقه*اي به كمك دوستاني كه همه صاحب*نظر موسيقي بودند، مي*خواستم در اين اذان تغيير بدهم، اما هيچ كاري نتوانستم بكنم. انگار اين اذان يك معجزه بود.

موذن در زمينه مجسمه سازي هم تبحر خاصي دارد.او دوره تكميلي مجسمه سازي را در كشورآذربايجان وازاستادان بنام آموزش ديده*است.مجسمه*هاي خلق شده از جنس برنز او ازمشاهير بنام اردبيل در ميدانهاي مختلف شهر اردبيل چشم هر بيننده*اي را نوازش ميدهد.


نمونه اثار از پيكره ي شاه اسماعيل صفوي , استاد شهريار 





یارپاق لار :


Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : Blogskin.ir