تورك مشاهير و مفاخير لر
AZƏRBAYCAN,QAŞQAE,TÜRKMƏN,XƏLƏC ،ƏFŞAR VƏ...
به پايان آمديم دفتر؛ حكايت همچنان باقيست

دوستان، همراهان و هواداران ارجمند؛

سه سال قبل در شرايطي كه تيراختور به مدت 7 سال در باتلاق ليگ دسته اول ايران اسير بود نگاههاي حقارت آميز و شماتت بار جامعه ي فوتبال ايران نسبت به وطن مادريمان را تاب نياورده و با پيوستن به دوستانمان در سايت وزين فنز مادر (Tractorfans.com) عشق و خلوصمان را تقديم به خاك پاك سرزمين مقدسمان نموديم. دوشادوش هواداران و با فعاليت شبانه روزي در فضاي مجازي و بيرون از آن ياريگر تيم محبوبمان جهت حضور در سطح اول فوتبال كشور شديم. تيراختور محبوب آذربايجان با حضور پر تب و تاب خود در ليگ برتر به يكباره نگاههاي از حدقه درآمده ي اهالي فوتبال كشور و حتي جهان را متوجه خود نمود؛ مرزها را شكافت؛ تابوي فوتبال دو قطبي را با صدايي بلند شكاند؛ تمركز رسانه هايي را كه تا دو سال قبل تمامي توجه خود را به سرخابيهاي دردانه ي تهران جلب و جزم نموده بودند به سمت خود كشاند و با وزش سمبل سرخ آذربايجان بر فراز ايران، انقلاب هواداران تيراختور كه بي شباهت به افسانه هاي تاريخي نبود به تحقق پيوست.


پس از گريز تيم از گرداب ليگ دسته اول، در دو فصل پرفراز و نشيب در ليگ برتر نيز بطور شبانه روزي در خدمت آن بوديم. پورتال هواداران تراكتور كه ادامه دهنده ي راه سايت وزين فنز مادر بود در طي زمان تغييرات زيادي را بخود ديد، هزاران نفر را در فضاي مجازي گردهم آورده و موفقيتهاي فراواني را نيز كسب نمود كه تشويقهاي انگيزه بخش هواداران را در پي داشت. گرچه دوست داشتيم كه اعلام خاتمه ي فعاليت سايت با سهيم شدن در شادي تداوم شانس حضور تراكتور در آسيا توأم مي بود اما با وجود مسدود ماندن مقطعي دروازه هاي جهاني بروي سرخهاي آذربايجان افقهاي آينده را برايش بسيار روشن مي بينيم و يقين داريم كه هواداران جاي خالي ما را پر نموده و بيرق سرخ آذربايجان را در عرصه هاي ملي و بين المللي همواره افراشته نگه خواهند داشت.

در روزهاي اخير با اعلام مديريت سايت مبني بر تصميم براي پايان بخشيدن به فعاليتش پيامهاي پرمهر زيادي را از همراهان عزيز دريافت نموديم كه به رغم آنكه خوشحالي مان را از مورد توجه بودن فعاليتمان در پي داشت اما غمناكيم از اينكه پس از سالها فعاليت بي وقفه بدليل مسائل و مشكلات شخصي امكان ادامه ي اين مسير پرپيچ و خم براي ما ميسر نمي باشد علي ايحال اطمينان خاطر داريم كه با تلاشهاي هواداران جاي خالي ما حس نخواهد شد. از دور دست همه ي عزيزان را به گرمي مي فشاريم و در مقابل شما بزرگواران سر تعظيم فرود مي آوريم.

با آرزوي آينده اي روشن براي تيم محبوبمان و سرزمين مقدسمان.

ائل يولوندا چاليشان اللر وار اولسون

يئل ياتار، توفان ياتار، ياتماز تيراختور بايراقي.

ياشاسين تيراختور

ياشاسين آذربايجان

با تقديم احترام



+0 به يه ن
یاییلیب : سه شنبه 3 خرداد 1390 | یازار : صاديق صاديقي | بؤلوم : يادداشتها | 0 باخيش لار


 

براي نگارش زبانهاي مختلف تركي در طول تاريخ الفبا‌هاي مختلف بكار گرفته شده‌است. الفباي اورخون ، الفباي اويغور، الفباي عربي , الفباي عبري ( تركان يهودي كارائيم و خزر)، الفباي لاتين و الفباي سيريليك اما هم اكنون اكثر زبانهاي تركي از الفباي لاتين استفاده مي‌كنند يا در حال تغيير خط رسمي خود به لاتين هستند.قابل ذكر اينكه بعد از ظهور دين مبين اسلام به علت گرايش سريع قوم ترك به دين اسلام وبه احترام خط قرآن وبه علت دشواري نگارش خطوط فوق خطوط تركي باستان اعم از اويغور واورخون وعبري” تركها خط اشان را به عربي تغيير دادند.ولي جمهوري هاي تازه استقلال يافته شوروي سابق و ديگر كشورهاي ترك از خط تركي لاتين كه هم آسان وهم به روز است استفاده ميكنند.

اولين خط جهان به نام خط ميخي توسط سومريها كه همان تركهاي قديم رو تشكيل ميدادند اختراع شد. كه وجود كلمه ي اوخوماك ( خواندن ) به معني كشيدن ميخ مي باشد ، لازم به ذكر است كه كلمه ي ميخ به تركي برابر با اوخ و يا اوق مي باشد در حالي كه خود كلمه ي ميخ نيز تركي مي باشد چون در زمان سومر ها برخي كلمات با حرف

(( م )) شروع ميشده است . . .

1-الفباي اورخون(گؤك تؤرك=تركان آسماني)  Göktürk Abacası

2-الفباي اويغور Uyğur abacası

3-الفباي عربي ereb abacası

4-الفباي لاتين Latin abacası

الفباي اورخون(گؤك ترك=تركان آسماني)

http://s1.picofile.com/file/6218804824/gokturk_alfabesi.jpg

سنگ نوشته اي به الفباي اورخون(گؤك ترك=تركان آسماني)

http://s1.picofile.com/file/6219213278/orhun_3.jpg

http://s1.picofile.com/file/6218811866/210px_Kyzyl_orkhon_inscription.jpg

نامه اي نوشته شده با الفباي اورخون(گؤك ترك=تركان آسماني)

http://s1.picofile.com/file/6218812872/303px_Uyghur_alfabesi.jpg

 

الفباي اويغور

http://s1.picofile.com/file/6218805830/uygur_alfabesi.jpg

http://s1.picofile.com/file/6218806836/uygur_alfabesi_2.jpg


http://tqbd.org



+0 به يه ن
یاییلیب : چهارشنبه 31 فروردین 1390 | یازار : صاديق صاديقي | بؤلوم : يادداشتها | 0 باخيش لار

ازبرعلي حاجوي معروف به ريزعلي خواجوي، زاده ۱۳۱۰ خورشيدي در ميانه نام اصلي فردي است كه در داستاني منتشر شده در كتاب فارسي سوم دبستان مدارس ايران، با عنوان دهقان فداكار به اشتباه ريزعلي خواجوي نوشته شده است.
خلاصهٔ رويداد
او در سن سي*ودو سالگي شب هنگام در حالي كه در كنار ريل قطار حركت مي*كرد، متوجه مسدود شدن مسير قطار به علت ريزش كوه شد. در آن هنگام براي نجات قطار و مسافرين آن، كت خود را آتش زد و به سمت قطار حركت كرد. اين كار نتوانست مسئولين قطار را آگاه سازد و در نهايت با شليك چند گلوله از تفنگ شكاري خود توانست باعث توقف قطار شود.

به گفتهٔ او پس توقف قطار مردم ناراضي از قطار پياده شدند و او را كتك زدند. تا اينكه او آنها را متوجه خطري كه در انتظار آنها بود ساخت. پس از آنكه مسافرين با چشم خود ريزش كوه را ديدند به تشكر و عذرخواهي از او روي آوردند.
تقدير از دهقان فداكار
در سال ۱۳۸۵ در سومين همايش اعطاي تنديس ملي فداكاري از وي تجليل شد و اين تنديس به او اهدا شد.

در اين مراسم كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، ازبرعلي داستان را از زبان خود تعريف كرد و مترجم او آن را از زبان تركي به فارسي ترجمه مي*كرد.


یارپاق لار : 1 2


Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : Blogskin.ir